Okres przedwakacyjny, cechuje się wzmożonym odczuwaniem zmęczenia, a co za tym idzie, dużo trudniej jest nam panować nad emocjami. Stan ten sprzyja powstawaniu sytuacji konfliktowych czy niepotrzebnych wymian zdań, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej.
W dzisiejszym artykule, podzielimy się z Wami kilkoma wskazówkami, jak radzić sobie w sytuacji, kiedy nasz rozmówca przekracza nasze granice. Oczywiście, cieżko jest dopasować ogólny schemat, do rozwiązania każdego rodzaju konfliktu, jakkolwiek podpowiadamy Wam, co możecie zrobić, aby radzić sobie lepiej w takich sytuacjach:
- Prośba
Poproś rozmówcę, aby na Ciebie nie krzyczał, ani Cię nie obrażał, np. „rozumiem Twój problem, to naprawdę trudna sytuacja, proszę jednak na mnie krzyczeć”
- Informacja zwrotna
Poinformuj rozmówcę, jakie emocje wywołuje w Tobie takie zachowanie: „sposób, w jaki wyrażasz się o …, nie pozwala mi skutecznie rozwiązać problemu”.
- Wyznaczanie granicy
Stanowczo i zdecydowanie powiedz: „nie życzę sobie, abyś na mnie na mnie krzyczał/a” albo „domagam się, abyś przestał/a na mnie krzyczeć”.
- Zapowiedź sankcji
Nie masz obowiązku trwać w sytuacji, w której rozmówca Cię obraża, pomimo jasnej informacji, że jest to dla Ciebie niedopuszczalne. Jeżeli dyskutant wie, że jego zachowanie Ci przeszkadza i mimo to dalej się tak zachowuje, poinformuj co masz zamiar zrobić, jeśli nadal go nie zmieni. Pamiętaj jednak, że zapowiedzianą sankcję musisz móc i chcieć wykonać, np. „jeśli nadal będziesz prowadzić rozmowę w tym tonie, zakończę ją” .
- Wykonanie sankcji
Jeśli rozmówca wciąż narusza Twoje granice, wykonaj to, co zostało zapowiedziane. Nie używaj określeń: „muszę”, „powinienem”, „nie mogę”. Powiedz np.: „bardzo mi przykro, ale nie będę kontynuował tej rozmowy” / „niestety zmusiłaś/eś mnie do zakończenia rozmowy”.
Każdorazowo, w sytuacjach spornych, ważne jest Twoje zapanowanie nad własnymi emocjami. Wchodzenie w słowną wymianę zdań, nie przyniesie bowiem żadnego efektu, a prawdopodobnie zaogni jedynie sprawę. Pamiętaj także, że sytuacje konfliktowe nie są zakończeniem współpracy czy znanomości na gruncie prywatnym, nie na darmo wówi się bowiem, że kryzysy są rozwojowe, także w Twojej relacjach z innymi. Są one przede wszystkim szansą na zbudowanie lepszych i trwalszych więzi oraz zaufania, które jest tak samo ważne zarówno w Twojej pracy, jak i w stosunkach z najbliższymi.