Dobro dzieci, jest dla ich rodziców priorytetem. Z tego też powodu, pilnie obserwujemy rozwój naszych pociech, przyglądamy się ich codziennemu funkcjonowaniu i zachowaniu czy nadzorujemy ich zdrowie, nierzadko korzystając z pomocy lekarzy.
Może się jednak zdarzyć, że nasze obawy wzbudzą również aspekty związane z rozwojem intelektualnym lub poznawczym dziecka – wówczas warto zasięgnąć porady specjalisty w dziedzinie psychologii dziecięcej.
W jakich sytuacjach powinniśmy skonsultować dziecko z psychologiem?
- Niestandardowe zachowanie – wszelkie specyficzne odruchy lub reakcje, w tym nadpobudliwość psychoruchowa.
- Niepokojący nastrój - utrzymujący się u dziecka częsty negatywny afekt np. drażliwość, skłonność do popadania w gniew, lękliwość lub wycofanie społeczne.
- Trudności adaptacyjne – trudności w zakresie nawiązywania relacji z innymi dziećmi, trudności w komunikacji z otoczeniem lub nieprawidłowe radzenie sobie ze stresem.
- Odchylenia względem poznawczych norm rozwojowych – trudności w nauce, brak rozwoju umiejętności mowy, czytania, liczenia, trudności w skupieniu uwagi lub w zapamiętywaniu.
- Opóźnienia w rozwoju psychoruchowym – nieprawidłowości w zakresie motorycznym, np. trudności z chodzeniem, rysowaniem, utrzymaniem prawidłowej postawy ciała.
- Inne objawy zaburzeń – wszelkie inne, niepokojące symptomy, które w przyszłości mogą przekształcić się w poważne zaburzenia, np. zaburzenia odżywiania.
Warto zwracać uwagę na zachowanie dziecka nie tylko w przestrzeni domowej, ale również w środowisku, w którym spędza ono czas w ciągu dnia. Tutaj cenne mogą okazać się informacje otrzymywane od opiekunów w przedszkolu lub szkole – zdarza się bowiem, że poza domem dziecko wykazuje inne zachowania, niż pod okiem swoich rodziców.
Bez względu na rodzaj doświadczanych przez dziecko trudności, warto zaufać swojej intuicji i skonsultować problem z psychologiem dziecięcym. Nasz zespół, zawsze gotów jest podjąć się pomocy dzieciom i młodzieży na każdym etapie rozwoju. Zapraszamy na konsultację, podczas której zyskasz możliwość omówić problem dziecka i zadecydować, czy wymaga ono dalszego wsparcia specjalisty.